سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

جعفر روشنیان – دانشکده مکانیک ،دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
مهدی مرتضوی – دانشکده هوافضا ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
رسول ناصحی – دانشکده مکانیک ،دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

مسیر حرکت هواپیما در فاز نزول که حداقل مصرف سوخت را دارا می باشد ، مشخص می باشد . پایداری هواپیما حول این مسیر در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است . در اثر عدم دقت در سیستم های ناوبری ویا عدم دقت خلبان ، شروع فاز نزول ممکن است خارج از نقطه مورد نظر واقع شود . علاوه بر این وجود توربولانس در اتمسفر ، عدم دقت در تعیین چگالی اتمسفر و خطای سیستمهای ناوبری می تواند باعث انحراف هواپیما از مسیر اسمی گردد . در این مقاله کنترلر بهینه ای برای هواپیما در این فاز طراحی شده که علاوه بر کاهش اثر خطای لحظه شروع نزول ، به هنگام حضور اغتشاشات مدلسازی شده ، اثر آنها را خنثی می نماید . در اینجا تابع تحت بهینه سازی بصورت مربعی با دو قسمت تلاش کنترلی و اختـلاف پارامترهای حرکت نسبت به مسیر اسمی در نظر گرفته شده است . به منظور تست نرم افزاری کنترلر طراحی شده ، از تندباد لبه تیز بهره گرفته است .