سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

محمدرضا فروزان – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شرکت تولیدی تحقیقاتی مبارز
اعظم قاسمی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شرکت تولیدی تح
سیدناصر ورادی – مدیر تحقیق و توسعه شرکت تولیدی – تحقیقاتی مبارز
محسن اصفهانیان – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شرکت تولیدی تحقیقاتی مبارز

چکیده:

رشد ترک ناشی از خستگی یکی از مهمترین عوامل شکست سازه هایی است که تحت بارگذاری دینامیکی قرار می گیرند . در بسیاری از مواقع با مساله تعمیر سازه هایی روبرو می شویم که در اثر چنین بارگذاری شکسته اند . یکی از روشهای تعمیر، استفاده از وصله و جوشکاری اطراف آن می باشد . در این صورت قسمتی از مراحل طراحی این وصله شامل تعیین شکل و ابعاد هندسی آن می باشد . بدیهی است در طراحی صفحات تقویتی باید بین استحکام کلی سازه و هزینه ها تعادل برقرار نمود . در این مقاله به بررسی یافتن بهترین طرح وصله از لحاظ ضخامت و عرض برای مقاومت در مقابل انتشار ترکهای ایجاد شده در بدنه بوژی قطارهای باربری به روش اجزاء محدود پرداخته شده است . بدین منظور از کد تجاری ANSYS استفاده شده است .