سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

ناهید قصاب زاده سریزدی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات – گرایش تجارت الکترونیک دانش
مهدی شجری – استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اط

چکیده:

پورتالها مجموعه ای از اطلاعات، سرویسها، و واسطه ها را نمایش می دهند انها یک نقطه ی تماس کاربری هستند که از آن طریق کاربر می تواند به محدوده ی گسترده ای از سرویسها و منابع بی نظیر پست الکترونیکی ، فروم ها، موتورهای جستجو، بازی ها، خرید و … دسترسی پیدا کند. پورتالهای سیار یک نقطه ی ورود مشترک در اینترنت سیار شده اند و از تعداد فرم تشکیل شده اند برخی از پورتالها، پورتالهای فراهم کننده ی سرویس هستند. همچنین به کارگیری فناوری های شبکه محور از جمله پورتال می تواند سبب تسهیل بازیابی اطلاعات شود و کیفیت سرویس های اطلاعاتی را بهبود بخشد. دراین مقاله با مروری بر پورتال و پورتالهای سیار و با در نظر گرفتن استاندارد w3c طرحی عملیاتی با توجه به بسترهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور ایران برای یک پورتال سیار ارائه شده است که نتیجه ی طرح ارائه شده می تواند در تجارت بسیار مفید باشد.