سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی کارآفرینی، خلاقیت و سازمانهای آینده

تعداد صفحات: ۲۶

نویسنده(ها):

احمد موسایی – رئیس واحد تحقیقات بازار پژوهشگاه صنعت نفت

چکیده:

نفوذ معاصر کارآفرینی به عنوان نیروی اصلی در دنیای تجارت منجر به گرایش برای این نوع فعالیت ها در سازمان ها شده است. نوآوری پیوسته و توانایی رقابت موثر در بازارهای بین المللی از جمله مهارت هایی هستند که انتظار می رود به طور فزاینده کارکرد سازمان ها را تحت تاثیر قرار دهد. این امر علی الخصوص در مراکز تحقیق و توسعه، اهمیت ویژه ای می یابد. چرا که نوآوری و خلق تکنولوژی های نوین و به ویژه دسترسی مناسب به صنایع به گارگیرنده این تکنولوژی ها، کلید موفقیت مراکز تحقیق و توسعه است. در این میان حلقه مفقوده در برقراری پیوند مراکز تحقیقاتی و صنایع به کارگیرنده، کارآفرینی می باشد.
این مقاله با معرفی مدلی گام به گام، شیوه اثربخش ایجاد و مدیریت شرکت های زایشی را در مراکز تحقیق و توسعه تشریح می نماید. شاخصه مهم و بارز مدل مذکور، وجود برنامه هایی جهت بازاریابی و تجاری سازی دانش فنی با استفاده از برنامه های کارآفرینی و توسعه شرکت های زایشی در مراکز تحقیق و توسعه است به طوری که انباشتی از دانش در سازمان های تحقیق و توسعه اتفاق نیفتد که از قبل هیچگونه تفکری در خصوص کاربردی نمودن آنها وجود نداشته است.