سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین همایش سیستمهای اطلاعات مکانی

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

سیدجعفر حجازی – استادیار گروه مهندسی عمران دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز
علیرضا پیرمردای – کارشناس مسئول اداره کل GIS سازمان نقشه برداری کشور
محمدرضا نورنعمت اللهی – کارشناس ارشد – مهندسی عمران – راه و ترابری

چکیده:

پایگاه های امدادرسانی در جاده ها به روشهای سنتی و بر اساس فواصل از مناطق جمعیتی احداث می گردند و متاسفانه پایگاه های فوق بر اساس تعداد تصادفات و نقاط حادثه خیز در جاده ها مکان یابی نشده اند. بر اساس آمارهای پزشکی قانونی حدود ۶۵ درصد مصدومین در محل حادثه و در مسیر انتقال به مراکز درمانی فوت شده اند. بدین منظور بخش امدادرسانی در حوادث جاده ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمان پیش بینی شده در ایران از لحظه اطلاع رسانی به مرکز امداد و نجات تا حضور اکیپ امداد حداکثر ۲۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. این زمان در کشور های اروپایی بین ۷ تا ۱۵ دقیقه می باشد.
در این تحقیق مسیر بندی امام خمینی – اهواز به صورت موردی مطالعه شده است. نقاط تصادف این مسیر روی نقشه های ۱:۲۵۰۰۰ سازمان نقشه برداری پیاده وسپس با توجه به پایگاه های امدادرسانی و توابع تحلیلی GIS مسیر بهینه امدادرسانی طراحی گردیده است. همچنین در محدوده سرویس دهی این پایگاه های نیز تهیه گردیده است.