سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مهدی محسنی – دانشجوی دکترا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکدۀ مهندسی م

چکیده:

یکی از موارد کاربرد مولد گاز استفاده از آن برای تأمین مقدار نیروی لازم جهت حرکت توربوپمپ در سیستم پیشرانش یک موشک سوخت مایع است. همچنین برای صرفه‌جویی در جرم سیستم فشارگذاری آن و در نتیجه بالارفتن بازده کلی موشک می‌توان برای فشارگذاری مخازن پیشران از آن استفاده کرد. در این پژوهش پارامترهای تأثیرگذار در طراحی یک مولد گاز مانند محدوده دمایی آن، عملکرد انژکتور، رینگ‌های توربولانس، ملزومات طراحی و انواع آن مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تأثیر نسبت O/F ورودی بر دمای خروجی از مولد گاز و تأثیر رینگ‌های توربولانس بر میدان دما در داخل مولد گاز، با استفاده از کد فلوئنت (FLUENT) تحلیل شده است. از ۵ ترکیبی که برای رینگ‌های توربولانس در نظر گرفته شده یک حالت دمای یکنواخت‌تری را در خروجی مولد گاز به دست می‌دهد که برای کارکرد سیستم مناسب‌تر می‌باشد و به عنوان حالت بهینه در نظر گرفته شده است. علاوه بر این برای نشان دادن بعضی از نتایج از کد CEA نیز استفاده شده است.