سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

یاسمن سعیدی – دانشجوی کارشناسی مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
سجادی غضنفری نیا – دانشجوی کارشناسی مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
محمد علی امیری آتشگاه – دانشجوی دکترای مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
سید محمدباقر ملائک – استاد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف.

چکیده:

در این مقاله یک جت تجاری جدید با قابلیت های متفاوت (از جمله استفاده از جهت دهی نیروی پیشران و نشست و برخاست بر روی زمین های عادی با طول و عرض کم) و با در نظر گرفتن هواپیمای هدف که قرار است در کمپانی Avcen ساخته شود، در یک چرخه ی طراحی با روش راسکام طراحی شده است. با تعیین ماموریت و اندازه گذاری وزن، هواپیمای مورد نظر توانسته است در صفحه ی طراحی خود، نقطه طراحی را توسط ۴ بخش پوازی کنترل نماید. قابل ذکر است که برای اعمال جهت دهی نیروی پیشران با توجه به نبود رابطه ای در این زمینه، تصمیم گیری هایی انجام شده است. با توجه به قابلیت های معرفی شده برای هواپیما ترکیب بندی مناسب برای اجزای آن در نظر گرفته شده و شکل ظاهری هواپیما با وجود حمل ۷ مسافر و یک خلبان، جزء هواپیماهای سبک به شمار می رود. ناگفته نماند که این هواپیما برای ۲ ماموریت دیگر نیز طراحی شده و توانایی انجام آنها را نیز دارد.