سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

علیرضا میرجلیلی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده فنی دانشگاه تربیت مدرس موسسه عمران ساح
محمد حیدرزاده – دانشجوی دکتری مهندسی عمران دانشکده فنی دانشگاه تهران

چکیده:

در این مقاله، فرآ یند طراح ی و اجرا ی اول ین مو نوپا یل (شمع منفرد با قطر بسیار زیاد) کشور با ویژگبهای خاص ک ه اخ یرا درپروژه بندر پتروش یمی پارس واقع در منطقه عسلویه در استان وشهر اجرا شده است، مورد بح ث و بررس ی قرار گرفته است .برای پهلوگ یری و مهاربند ی کشتی ها، از سازه ها ی ویژه ا ی که معمولا مجموعه ا ی از چند شمع ما یل م ی باشد، استفاده می شود . اخیرا با پ یشرفت ها یی که در تکنولوژ ی جد ید و ساخت فولادها ی با مقاومت بالاتر ا یجاد شده است، به جا ی استفاده از مجموعه ا ی از چند شمع، از یک شمع با قطر زیاد و مقطع متغیر میتوان استفاده نمودکه به آن مونوپا ی ل گفته میشود. اجرای مونوپا یل ها بس یار ساده و اقتصاد ی بوده و ن یاز به مونتاژ وس یع قطعات شمع را تا حد زیادی کاهش می دهد وزمان اجرا ی پروژه ن یز بطور قابل توجه ی کاهش م ی یابد. در ع ین حال خطر آس یب د یدگی قطعات در هنگام حمل و نقل نیزکاهش می یابد. با توجه به مزایای ذکر شده، در پروژه بندر پتروشیمی پارس برای نخستین بار در کشور، بجای استفاده ازگروه شمع ها، استفاده از مونوپا یل ها در ۷ پست اسکله مورد توجه قرار گرفت که هم اکنون ا ی ن پروژه د ر حال اجرا می باشد. استفاده از ا ین مونوپا یل ها، بطور قابل ملاحظه ا ی هز ینه و زمان اجرا ی پروژه را کاهش داده و از طرف د یگر،این تجربه گام موثر ی در توسعه کابرد مونوپ ایل ها در کشور می باشد. در قالب این مقاله، تجربیات بدست آمده در زم ینه طراحی و اجرای اولین مونوپایل کشور در بندر پتروشیمی پارس در اختیار جامعه مهندسین کشور قرار میگیرد.