سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: دهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

امیر گلمکانی – دانشجوی کارشناسی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
احسان عادلی – دانشجوی کارشناسی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
علیرضا فدایی تهرانی – دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده:

امروزه با توجه به حرکت صنایع خودروسازی به سمت کاهش هر چه بیشتر مصرف انرژی، ساخت خودرو هایی با مصرف سوخت پایین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در راستای این هدف، کاهش وزن خودرو و همچنین کاهش انرژی تلف شده که غالباً صرف غلبه بر مقاومت هوا می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این بین، بدنه های کامپوزیتی علاوه بر مقاومت بالا، دارای وزن بسیار کمتر نسبت به انواع دیگر بدنه از جمله بدنه های آلومینیومی هستند. لذا بدنه هایی از این نوع، مورد توجه خاص قرار گرفته است. هم چنین برای کاهش اثر مقاومت هوا بر بدنه خودرو با استفاده از روابط آیرودینامیک سعی در کاهش ضریب دراگ و بهسازی فرم بدنه شده است.در این مقاله روش طراحی و ساخت بدنه ای تمام کامپوزیتی آیرودینامیک با مقاومت بالا و وزن کم از جنس فیبر کربن،برای خودروی کم مصرف (Supermilleage SAE) ارایه شده است