سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: یازدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

حجت اله صادقیان – کارشناسی الکترونیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
وحید فتاحی دولت آبادی – کارشناسی الکترونیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
فریدون سقایی – عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده:

در این مقاله سیستمهای ارتباطی ناوبری قایق پرنده را با استفاده از پروتکل دریایی ARINC 429 طراحی می کنیم. بایستی توجه داشت که تطبیق امپدانسی طبقات مختلف – تبدیل سطوح منطقی در طبقات مختلف (سطوح ولتاژ) – سرعت ارسال و دریافت داده (نرخ بیت) تولید پالس برای ارسال داده – خواندن اطلاعات دریافتی از سیستم مخابراتی قایق پرنده – تبدیل بیت ها به اطلاعات و بالعکس – آشنایی کامل با ۳۲ بیت دریافتی – دسته بندی و برچسب (lable) گذاری بیت ها هنگام ارسال – نحوه ارسال و دریافت داده روی خطوط به صورت تفاضلی – نحوه ی سنکرون کردن اختلاف فاز بین فرستنده و گیرنده – ساخت بیت توازن (parity) برای خطایابی و … مطابق با استاندارد ARINC429 باشد. با توجه به پیچیدگی و گستردگی کنترل های موردنیاز و به منظور مجتمع نمودن مدار از تراشه های قدرتمند FPGA استفاده کردیم. اطلاعات ۳۲ بیتی سریال را در هنگم دریافت موازی می کنیم و در هنگام ارسال ۳۲ بیت موازی تولید شده را سریال کرده و روی خطوط ارسالی به صورت تفاضلی قرار دهیم با استفاده ازتراشه ی FPGA سخت افزارهایی طراحی کردیم که به طور مستقل و بدون اثرپذیری از یکدیگر و نویزپذیری کار خود را انجام دهند که با استفاده از تراشه های دیگر حتی میکروکنترلرهای صنعتی امکان پذیر نبود. پورتهای طراحی شده در این سیستم قابلیت ارسال و دریافت داده را با سرعتهای مختلف kbps100و۵۰و۱۲٫۵ دارا می باشند همچنین این پروژه بدلیل طراحی و ساخت کاملا ماجولاره قابلیت افزایش و کاهش تعداد پورتها برمبنای نیاز بدون تاثیر در عملکرد سیستم را دارا می باشد. در این پروژه سخت افزارهای طراحی شده در FPGA به زبان VHDL بوده و به آسانی قابل استفاده در سایر استانداردهای دریایی هستند. بدین صورت که با تغییر کد VHDL ایجاد شده میتوان تغییراتی مثل تعداد بیت ارسالی و دریافتی – سرعت دریافت و ارسال بیت ها – ترتیب قرار گرفتن بیتهای lable –parity-data و … را در سیستم اعمال نمود و کد را با توجه به استاندارد جدید تغییر داد.