سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین همایش سوخت جایگزین (CNG) و خودروهای گازسوز

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

داود بهمن پور – عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
رضا رضائی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک (تبدیل انرژی)، دانشگاه تهران
حمید مقدس پور – دانشجوی کارشناسی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر)

چکیده:

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه موتورهای احتراق داخلی، سیستم جرقه نیز تکامل یافت. در نمونه های تکامل یافته امروزی، سیستم جرقه با بهره گیری از سنسورها و سیستم های الکترونیکی توانسته است میزان دقت در زمان اعمال جرقه را تا حد بسیاربالایی افزایش دهد و مزیت های دیگری نیز ایجاد نماید. در این مقاله یک نمونه سیستم جرقه بدون دلکو که از سنسورها و سیستم کنترل الکترونیکی استفاده می کند و پس از طراحی ساخته شده و بر روی یک موتور پراید نیز نصب شده است، معرفی می گردد. با توجه به اهمیت تنظیم دقیق آوانس جرقه درکاهش آلودگی، کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و گشتاور موتور، استفاده از سیستم فوق توجیه پذیر است.