سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: پنجمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مجتبی مشیرنیا – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
مهرداد کوکبی – استادیار گروه مهندسی پلیمر دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

در این مقاله با توجه به خواص کامپوزیتهای پلیمری، فنر شمشی کامپوزیتی یکپارچه که قابلیت جایگزینی با فنر فولادی چند لایه را دارد ، برای خودروی نیسان پاترول ، طراحی و ساخته شده است. بهینه سازی ابعادی با در نظر گرفتن ثابت بودن تنش خمشی و مساحت سطح مقطع در طول فنر، انجام پذیرفت. سپس طرح فنر شمشی کامپوزیتی دوسرشیبدار با نسبت شیب بهینه ۰/۵ بدست آمد. در نهایت با توجه به ابعاد بدست آمده از طراحی فنر شمشی کامپوزیتی پلیمری به روش چیدمان دستی ساخته شد و تحت آزمایش بار استاتیکی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد وزن فنر ۷۹/۵% کاهش یافته ولی ولی عملکرد آن در مقایسه با فنر مشابه فولادی قابل رقابت است.