سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: دهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

صادق منصوری نژاد – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ای
محمدحسین صحافی – کارشناس ارشد مواد مرکب
حسین بیسادی – استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

هدف از انجام این پروژه طراحی، ساخت و تست(تست هیدرواستاتیک،تست فشار با هوا،بدست آوردن مقادیر کرنش با کرنش سنج) مخزن کامپوزیتی تحت فشار بالا نوع چهارم(یک مخزن کامپوزیتی با لاینر پلیمری) با هندسه معین برای کاربردهای هوائی(نصب روی هواپیما) بوده است.ما در این پروژه غلاف اصلی فلزی را حذف کرده و یک لاینر پلیمری جایگزین آن کرده ایم.با توجه به اینکه در سازه های هوایی وزن به عنوان یک پارامتر مهم به شمار می رود در نتیجه مخازن به کار رفته در هواپیماها باید سبک باشند. مخازن تحت فشار به دو دسته تقسیم می شوند: ۱)مخازن جدار نازک: که نسبت شعاع داخلی به ضخامت دیواره باید بزرگتر یا مساوی ۱۰ باشد. ۲)مخزن جدار ضخیم: که این نسبت در آنها کوچکتر از ده میباشد(r/t<10) مخرن مورد مطالعه در این مقاله یک مخزن جدار نازک می باشد سرانجام در آخرین مرحله مخزن ساخته شده به روش ذیل مورد تست تجربی قرارگرفت:۱) تغییرات حجم براساس فشار به دست آمد و ثبت گردید.۲) فشار ترکش مخزن با ترکاندن آن اندازه گیری وثبت گردید.۳)مقادیر کرنش در سه نقطه از مخزن با تغییرات فشار در زوایای ۰و ۹۰ توسط دستگاه اندازه گیری گردید.