سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمد محمد امینی – دانشجوی کارشناسی مهندی مکانیک ، دانشگاه فردوسی مشهد، پردیس دانشگاه،
حمید ترابی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده
محسن فلاح سطان آباد – دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، پردیس دانشگاه
انوشیروان فرشیدیان فر – دانشیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، پردیس دانشگاه، دان

چکیده:

با پیشرفت روز افزون علم و فناوری، پرنده های بدون سرنشین جایگاه رفیعی در صنعت رو به رشد هوافضا یافته اند. به گونه ای که تولیدات بدون سرنشین از قبیل بالگرد و هواپیما، از لحاظ تعداد و کیفیت با تولیدات هوایی سرنشین دار قابل رقابت اند. کشور ایران نیز از این امر مستثنی نمی باشد و فعالیت های گسترده ای در نهادهای نظامی و غیر نظامی شکل گرفته و در حال پیگیری می باشند. آنچه که با توجه به گستردگی کاربرد پرنده های بدون سرنشین، در نگاه اول به چشم می آید، لزوم بومی سازی طراحی آن ها در داخل کشور است. در این راستا و با در نظر گرفتن مشکلات عمده ای که در زمینه ی طراحی سامانه ی فرود وجود دارد، از قبیل شرایط تکیه گاهی پیچیده و تاثیرپذیری شدید آن ها از عوامل محیطی به دلیل وزن کم، شبیه سازی های رایانه ای می تواند راهگشای امر طراحی در این زمینه باشد. در این مقاله با تهیه ی مدل ساده شده ای از یک هواپیمای بدون سرنشین خاص و طراحی یک نمونه اهرم بندی برای سامانه ی فرود جهت دسترسی به پارامتر مهم کاهش وزن سازه، پس از تدوین معادلات دیفرانسیل توجیه کننده ی حرکت و نیز تعیین روش حل عددی آن، پارامترهای دخیل در تعیین فرکانس های ارتعاشی در شرایط عادی و خاص به کمک شبیه سازی عددی، تعیین شده اند. و تاثیر آن ها بر روی یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است و گراف های طراحی دوبعدی برای این مکانیزم خاص رسم شده است.