سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

محمد طالبی – شرکت نرم افزاری پندار

چکیده:

توسعه روز افزون فناوری اطلاعات در بخش سیستمهای اطلاعاتی، سازمان ها را به سمتی می برد که از انسانها فقط در امور ارزشمند سازمان و تخصص های مهم استفاده شود. با توجه به گرایش سازمانها به استفاده از انواع سیستم های اطلاعاتی و سیستم های نوین مدیریت کیفیت نظیر استانداردهای سری ISO، طراحی سیستم کیفیت در سازمانی که از سیستم های اطلاعاتی کامپیوتری استفاده می کند با چالش های و ابهاماتی روبرو خواهد بود. عموما بدلیل وجود ساختار سمتی و عمدتا دستی سیستم های کیفیت فعلی و عدم شناخت کافی برخی طراحان و ممیزان این سیستم ها از سیستم های اطلاعاتی کامپیوتری، وجود فاصله ای بزرگ بین سیستم های اطلاعاتی و سیستم های مدیریت کیفیت احساس می شود. از دیگر سو ساختار استانداردهای سیستم های مدیریت کیفیت و رویکرد حاکم بر روش های طارحی سیستم های اطلاعاتی و عدم انجام پروژه های موفق در خصوص تلفیق سیستم های پذیرش استفاده از سیستم های اطلاعاتیدر سیستم های مدیریت کیفیت را دشوار کرده است.
در این مقاله سعی شده است تا بصورت خلاصه و اجمالی دستاورد تیم های R&D شرکت نرم افزاری پندار در خصوص طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت الکترونیکی در یک شرکت بزرگ قطعه سازی به شکل اجمالی و به عنوان تجربه ای موفق در این خصوص تشریح گردد. در این راستا به اصول سیستم های کیفیت الکترونیکی و مشکلات موجود در پیاده سازی آن، و راه کارهای حل این مشکلات ، نحوه پیاده سازی این سیستمها و نیز به ارائه خطوط راهنما برای طراحان سیستم کیفیت و طراحان سیستم های اطلاعاتی در پیاده سای سیستم کیفیت الکترونیکی اشاره خواهد شد.