سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک و تجارت جهانی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

هادی خسروی فارسانی – دانشگاه اصفهان، گروه کامپیوتر، اصفهان، ایران
محمدعلی نعمت بخش – دانشگاه اصفهان، گروه کامپیوتر، اصفهان، ایران

چکیده:

یکی از مهمترین قابلیت های یک کاتالوگ الکترونیکی، دسته بندی محصولات است که در تجارت الکترونیکی B2B به معنای انتساب یک محصول به کلاسی از سیستم دسته بندی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.
دسته بندی محصولات در فروشگاه ها همواره با چالش های عمده ای همراه بوده است که ازمهمترین آن ها می توان شژماهای متفاوت برای محصولات، وجود دوواژه نامه های متفاوت برای توصیف یک محصول و عدم ارائه دسته بندی از ابعاد مختلف اشاره کرد. در این مقاله، روشی برای نمایش اطلاعات محصولات در سیستم های دسته بندی محصولات ارائه می شود که هر کدام از قابلیت های این سیستم ها با استفاده از زبان آنتولوژی OWL مدلمی شود. روش پیشنهادی دارای مزایای زیادی از جمله پرس و جوهای ساده، کارایی مناسب در مصرف حافظه، ارث بری در میان کلاس های محصولات، دسته بندی از چندین بعد و غیره در قیاس با سیستم های دسته بندی معادل است. روش پیشنهادی با استفاده از بسته های نرم افزار موجود پیاده سازی شده است.