سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: هشتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مریم شاه پسند – موسسه آموزش عالی سجاد
سیدرضا کامل طباخ فریضی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

چکیده:

با گسترش سیستمهای چند رسانه ای تحت شبکه شده، احساس نیاز به امنیت اطلاعات، حمایت از کپی رایت در رسانه های دیجیتالی مختلف مانند تصویر، کلیپهای صوتی، ویدئو. شددت گرفته است و یکی از روشهای مناسب جهت رسیدن به این اهداف دیجیتالی واترمارک می باشد که عبارتست از توانایی حمل اطلاعات همراه با رسانه مورد نظر جهت احراز هویت.
دراین مقاله مروریبر تحقیقات انجام شده در راستای دیجیتالواترمارک و انواع الگوریتمهای مختلف اعمال آن و کاربردهای آن صورت گرفته و نهایتا به بررسی پیاده سازی روشی در جهت اعمال این تکنولوژی در چهار مرحله بر اساس تمامی اصول تکنولوژی واترمارک از جمله حمایت ازکپی رایت، تشخیص جعلی یا اصل بودن تصویر، دستیابیهای کنترل شده و در پایان نحوه احراز هویت تصاویر واترمارکشده می پردازد.
واترمارکهای اعمال شده عبارتند از : ۱- واترمارک غیر قابل رویت با استفاده از Chechsum 2- واترمارک غیر قابل رویت با استفاده از الگوریتم در تغییر کم اهمیت ترین بیت ۳- واترمارک قابل رویت استفاده از روش برچسب گذاری اطلاعات ۴- واترمارک غیر قابل رویت با Chechsum و استفاده از تابع درهم ساز. الگوی الگوریتمی این روش در پایان مقالهمشخص شده است.