سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هشتمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

محمود خانی سانیج –
حمید زراعتگر –
حسین قربانی راد –

چکیده:

ساخت لنج چوبی بر اساس تصمیم سازمان بنادر در راستای حفظ محیط زیست و ایمنی تعطیل گردید. وام کم بهره توسط سازمان بنادر با عنوان معروف «وجوه اداره شده» در اختیار سفارش دهندگان شناور فولادی جایگزین لنج قرار گرفت. ساده ترین و در دسترس ترین شناور فولادی، لندینگ کرافت ۱۰۰۰ تنی بوده است. در این راستا دهها فروند لندینگ کرافت سفارش داده شده، بعضا در حال حمل و نقل و عمدتا در حال ساخت می باشند.
فرق اساسی لندینگکرافت با لنج عبارتست از،
– قیمت درحدود ۱/۴ میلیارد تومانی در مقابل قیمت ۲۵۰ میلیون تومانی لنج
– ظرفیت باربری حدود ۴ برابر لندینگکرافت
این دو مسئله منجر به حذف تعداد قابل توجهی از صاحبان لنج از بازار حمل و نقل گردید. از طرف دیگر دوره انتظار برای تکمیل بار لندینگکرافت را افزایش داده و یا بارگیری کمتر از ظرفیت را سبب شده است.
به نظر نگارندگان دلیل اقتصادی بودن حمل و نقل با لنج ظرفیت بهینه آن و قیمت تمام شده آن بوده است. بنابراین تنها شناور فلزی که از نظر باربری در حد و اندازه لنج بوده و از نظر قیمت تمام شده نیز در حدود قیمت لنج باشد، جایگزین مناسب لنج می باشد.
طرح حاضر بر مبنای منطق بالا و همچنین سادگی ساخت تهیه شده است. در اینجا کلیاتی از طراحی پایه یک شناور جایگزین را ارائه می نماییم.