سال انتشار: ۱۳۷۷

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

سیدحمید حسینی – دانشکده مهندسی برق – دانشگاه صنعتی شریف
غلامرضا عباسی نشقی – دانشکده مهندسی برق – دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

طراحی بهینه ماشینهای الکتریکی جهت کاهش میزان تلفات و هزینه اولیه ساخت ،موضوعی است که در چند دهه اخیر توجه کلیه طراحان و سازندگان این ماشینها را به خود جلب کرده است . از آنجا که توربوژنراتورهای عظیم در نیروگاههای حرارتی و هیدروژنراتور های قطب برجسته در نیروگاهای برق آبی وظیفه تولید انرژی الکتریکی را بر دوش می کشند ،کاهش در میزان تلفات و هزینه های مربوط به ساخت ماشین از طریق عملیات طراحی بهینه این ماشینها ، اهمیت فوق العاده ای دارد . این عمل نه تنها باعث افزایش راندمان تولید و مصرف انرژی الکتریکی می شود، بلکه باعث افزایش طول عمر مفید ماشین و کاهش هزینه های ناشی از تعمیرات چند ساله ماشین نیز می گردد . میزان تلفات و راندمان ماشینهای الکتریکی ، مستقیماً به پارامترهای طراحی و ساخت آنها بستگی دارد . بهترین طراحی آن است که ضمن برآوردن اهداف اصلی یعنی کاهش تلفات ماشین و هزینه های تولید و بهره برداری که مستقیماً با حجم و وزن ماشین مرتبط هستند ، کلیه محدودیتهایی
که باید در جریان طراحی ماشین و عملکرد نهایی آن رعایت شوند نیز مد نظر قرار دهد . در این مقاله ، طراحی بهینه توربوژنراتورهای سنکرون نیروگاهی به عنوان یک راهحل اساسی دستیابی به اهداف مورد نظر ، مورد بررسی قرار می گیرد . در این راستا با تهیه یک نرم افزار طراحی بهینه توربوژنراتورهای سنکرون ، امکان انجام محاسبات طولانی و بعضاً پیچیده طراحی بهینه ماشین از طریق کامپیوترهای شخصی نیز فراهم شده است .