سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

محمد حسن شجاعی فرد – استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران
سید محمد نوید خاتمی – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک مرکز توسعه محصولات جدید شرکت ایران خودرو
آرش صدوقی اصل – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک شرکت گسترش سامانه های الکترونیک خودرو
محسن محمدیان – دکترای مهندسی برق مرکز توسعه محصولات جدید شرکت ایران خودرو

چکیده:

امروزه به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها روشهای متعددی ابداع و بکار گرفته شده، که یکی از مشهودترین آنها استفاده از سیستم نیروی محرکة دورگه است. این نوع سیستم محرکه ترکیبی سازنده از موتور اشتعال داخلی و موتور الکتریکی می باشد که در کنار هم قدرت موردنیاز خودرو را تولید کرده و علاوه بر آن نقاط ضعف یکدیگر را با استفاده از همپوشانی همزمان مرتفع می کنند.
این پژوهش مبتنی بر نتایج آزمون و مدلسازی رایانه ای خودرو شامل مدل مقدار متوسط موتور اشتعالی، مدل سیستم انتقال قدرت، دینامیک طولی خودرو و موتور الکتریکی در نرم افزارatlab/Simulink است. بدین منظور مدل مذکور توسعه یافته و قواعد کنترلی مختلفی به منظور تطابق عملکرد موتور اشتعالی، موتور الکتریکی و ذخیرة الکتریکی باتری ها با حرکت خودرو در چرخه رانندگی پیاده سازی شده است تا در شرایطی از حرکت خودرو که موتور اشتعالی کمترین بازده را دارد، توان موردنیاز توسط موتور الکتریکی تامین شود و شرایط کاری خودرو به نقطة عملکرد مناسبی برای موتور اشتعالی برسد. نتایج حاصل از شبیه سازی که مبتنی بر نتایج آزمون است، کاهش ۲۵ تا ۳۵ درصدی مصرف سوخت را در مورد خودروی سمند استاندارد در شرایط مختلف نشان می دهد.