سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: ششمین کنفرانس سالانه دانشجویی مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۲

نویسنده(ها):

امیرحسین شامخی – استادیار ، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
احسان علومی – کارشناس ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران
مجتبی دامرودی – کارشناس ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

یکی از مباحث اساسی مطرح در دینامیک خودرو ، فرمانپذیری خودرو است .سرعت زاویه ای خودرو، یکی از پارامترهای اصلی نشان دهنده میزان فرمانپذیری خودرو است، بنابراین با کنترل میزان سرعت زاویه ای ، می توان به خوش فرمانی مورد انتظار از خودرو دست یافت.یک روش برای کنترل سرعت زاویه ای ، اعمال گشتاور چرخشی به خودرو است . برای تعیین کردن گشتاور اعمالی به خودرو، ابتدا مدل دینامیکی خودرو مشخص شده، سپس با استفاده از کنترل فازی، کنترلر بهبود دهنده سرعت زاویه ای طراحی شده است. در پایان اثر کنترلر بر دیگر پارامترهای اصلی فرمانپذیری بررسی شده است.