سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: سومین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

علیرضا صفی خانی – دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی کاربردی، دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس شرک
آریا الستی – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
امیرحسین شامخی – دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی

چکیده:

موتورهای احتراق داخلی افشانه ای، نیاز به تنظیم دقیق مقدار نسبت هوا به سوخت دارند و یکی از ابزارهایی که اخیرا به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، دریچه گاز برقی است. دریچه گاز برقی، دریچه ای است که به کمک موتور DC مقدار ورود هوا به موتور را تنظیم می کند. طبیعتا هر چه دقت کارکرد دریچه گاز بالاتر باشد، می توان با دقت بیشتری هوای مورودی به موتور را تنظیم کرده و در نتیجه با دقت بیشتری می توان نسبت هوا به سوخت را کنترل کرد، از طرفی کنترل دریچه گاز برقی به علت غیرخطی بودن آن کار مشکلی است. در این مقاله ضمن بررسی کارهای انجام شده به منظور کنترل دریچه گاز ، دریچه گاز خودروی پژو ۲۰۶ مدل شده و کنترلر ساختار متغیر مد لغزشی با استفاده از روش برگشت به عقب برای آن طراحی می گردد و نهایتا نتایج حاصل از شبیه سازی ارایه می گردد.