سال انتشار: ۱۳۹۳
محل انتشار: سومین کنفرانس ملی تصادفات جاده ای، سوانح ریلی و هوایی
تعداد صفحات: ۹
نویسنده(ها):
فرهاد قره باغی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه کامپیوتر، زنجان، ایران
مریم محمدی – دانشجوی کارشناسی برق گرایش قدرت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

چکیده:
تدیرخودرو نقشی اساسی در میانگین مصرف سوخت، راحتی رانندگی، درازای خط ترمز و امنیت رانندگی دارد. این در حالی است که برخی از تصادفات جاده ای در سراسر جهان مربوط به ترکیدگی، پنجری و خرابی تایر خودرو می باشد. بههمین دلیل کارخانه های معروف تایرسازی در دنیا همیشه به دنبال ابداع تکنولوژی های جدید در این عرصه بوده اند. چرا که در صورت وجود تایرهای استاندارد، لذت رانندگی و آسایش سرنشینان خودرو بالاتر خواهد رفت. در این مقاله ابتدا مطالبی همچون تاریخچه، ساختار و بادتایر به صورت مختصر بیان شده و در نهایت به طرحی از تایر اشاره می گردد که به موجب آن، حواث رانندگی ناشی از ترکیدگی تایر کاهش چشمگیری می یابد. در این طرح، ساختمان تایر به صورتی طراحی گردیده است که تعادل خودرو به هنگام پنچری یا ترکیدگی لاستیک کاملاً حفظ می گردد. لازم به ذکر است که این طرح در تمامی خودروهای سبک و سنگین و همچنین موتورسیکلت قابل پیاده سازی و اجرا می باشد.