سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

امید زریبافیان – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان
عبدالرضا سروقدمقدم – پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

چکیده:

یک شاخص مهم برای ارزیابی تغییر مکان های جانبی ساختمان ها در اثر زلزله میزان حداکثر رانش بین طبقه ای است . در این مقاله ، طیف رانش به عنوان ابزاری برای تخمین حداکثر رانش بین طبقه ای در ساختمان هایی که تحت اثر زمین لرزه قرار می گیرند ، معرفی و مورد بررسی قرار می گیرد .ابتدا طیف رانش برای طیف گسترده ای از ساختمان ها که بوسیله پریود ارتعاشی اصلی خود متمایز می شوند ، بر اساس مدل تیر برشی پیوسته ، برای رکورد های متعددی بدست آمده است . سپس نتایج بدست آمده بوسیله تحلیل دینامیکی چند نمونه قاب خمشی فولادی تحت اثر رکوردهای فوق الذکر مورد ارزیابی قرار گرفته است . نتایج بیانگر آن است که طیف رانش می تواند تخمین قابل قبولی ارائه نماید .