سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد

تعداد صفحات: ۲۲

نویسنده(ها):

احمدرضا اخوان صراف – عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی
عبدالمجید عبدالباقی – عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی

چکیده:

مدلهای سرآمدی کسب و کار نقش اساسی در جهت گیری صحیح سازمان های تجاری دارند. این مدل ها الگویی از یک سازمان ارائه می کنند که در ایده و عمل سرآمد سازمان های دیگر بوده و تغییرات لازم را به منظور رشد وسرآمد بودن نشان می دهد.
مدل سرامدی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، بیش از سایر مدل ها به عنوان مدل مرجع جهت اخذ جوایز بین المللی مطرح بوده و در اکثر کشورهای اروپایی به عنوان مدل مرجع انتخاب شده است. بدین ترتیب امکان الگو برداری از طیف وسیعی ازسازمان ها درکشورهای مختلف اروپایی که دارای شرایط و ویژگی های متفاوتی هستند، وجود دارد. همچنین بر اساس دیدگاه سیستماتیک و قوی این مدل که مبتنی بر توجه دقیق به مدیریت مبتنی بر فرایندهای سازمانی و نتیجه گیری می باشد، استفاده از آن برای سازمان های ایرانی که معمولا در این حوزه با مشکلات جدی مواجه هستند، بسیار آموزنده و اجرایی است. هم اکنون مبنای ارزیابی شرکت ها و اهدایجایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی در بخش صنعت و معدن ایران بر گرفته از این مدل میباشد.
با استفاده از مدل سرآمدی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ، می توان برای شرکت ها این امکان را فراهم ساخت تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و بکارگیری توانمندی ها، درصدد رفع مسائل و مشکلات خود برآیند. این مقاله به کاربردد مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت به منظور عارضه یابی یکی از شرکت های نساجی و پیش بینی راهکارهای جهت دستیابی به سرآمدی سازمانی دراین شرکت می پردازد.