سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنگره ملی علوم انسانی

تعداد صفحات: ۲۸

نویسنده(ها):

فاطمه داشخانه – پژوهشکده نو آوری های آموزشی سازمان پژوهش و برنام هریزی وزارت آموزش و پ

چکیده:

قرن بیست ویکم سده جهان سازی وبه تعبیردیگر جهانی نمودنِ آمریکائی همه روابط فرهنگی، اجتماعی وشالوده های تمدنی است که بشدت تحت تاثیر اقتصاد از طریق سیاست وفرهنگ به مدد ابرازهای فناوری اطلاعات وارتباطات ، قرار دارد. منویات اقتصادی خواه بشکل عیان خواه نهان، سیاست وفرهنگ را تابع خود نموده ومبناء تحولات این سده گشته است .نکته ای که درموضوع مواجهه (یابرخورد) تمدن ها افرادی نظیر هانتینگتون به آن اذعان دارند در شرایطی که موضوع مهم تولید علم ونهضت نرم افزاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح گردیده وپیشرفت های دانشمندان کشورمان درحوزه سلول های بنیادی،انرژی هسته ای وصنایع دفاعی، چشم جهانیان را خیره نموده ضروری است علوم انسانی وبومی – دینی سازی آن به جد، مورد توجه قرار گیرد.دراین شرایط بررسی فرهنگ، علوم ، بویژه علوم ا نسانی بعنوان یکی از علائم حیات توأم با سلامت جامعه که علی الاصول از جایگاهی والا برخوردار است؛ ضمن فراهم سازی امکان انطباق با واقعیت های جهانی ومنطقه ای موجب افزایش ضریب دقت، صحت وهوشیاری در برداشت ها وادراکات درحوزه مزبور خواهد شد . همچنین زمینه سازی مساع د در پالایش علوم انسانی در راستای لمال بومی خواهد بود.تدوین چارچوب های عقلایی، واقعی و ب دراین مقاله سعی شده از طریق تحلیل وساده سازی مطالب بوسیله شرح مختصر تاریخی- تحلیلی از عوامل تأثیرگذار وتحلیل انتقادی از پیشفرض ها واستدلال ها در حوزه علوم انسانی را یج ؛ ضمن آشکار سازی ماهیت تعار ض آمیز برخی جنبه ها، ضرورت تبیین علوم انسانی بومی – دینی فراهم آید. دربخش انتهایی مقاله با در نظر داشتن این حقیقت که تنها وتنها دین وآموزه های وحیانی؛پتانسیل وگرانیگاه پرتاب انسان به سوی فلاح و رستگاری است، اصول معرفتی دین اسلا م بعنوان پیش فرض های تدوین علوم انسانی بومی –دینی بطور موجز مرور وتبیین می گردد.