سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس دانشجویان مهندسی عمران سراسر کشور

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

غلامعلی شفابخش – استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان
احسان کاشی – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه سمنان
مهدی پورروح الامین – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه سمنان

چکیده:

درهنگام عملیات ریل گذاری خطوط راه آهن ،اتصال یک ریل به ریل بعدی به دو روش ،استفاده از صفحه های اتصالی با پیچ و مهره جوشکاری درز ریل انجام می گیرد که بسته به امکانات موجود و سرعت عمل دراحداث خطوط ازیکی ازاین دو روش استفاده می شود . تجربه نشان داده که جوشکاری درز ریل نسبت به استفاده ازصفحات اتصالی ، اصولی تر و در درازمدت اقتصادی تر می باشد . بطورکلی جوشکاری درز ریل به دو روش دستی و ماشینی انجام می شود . دراین راستا نیروی انسانی مجرب ،ماشین آلات تخصصی ،مصالح اختصاصی و علی الخصوص زمان انجام عملیات ، مورد توجه خاص می باشد . دراین مقاله ضمن معرفی عملیات جوشکاری درز ریل و روشهای انجام این عملیات ، به بررسی مقایسه روشهای جوشکاری موجود درراه آهن ایران و تاثیر آن بر فرایند تعمیر و نگهداری خطوط ریلی می پردازیم .