سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی شش سیگما

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

محمدباقر رستمی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- دانشگاه تربیت مدرس)
محمد رستمی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی –دانشگاه امام صادق)
رضا برادران کاظم زاده – (عضو هیات علمی بخش مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس)

چکیده:

شش سیگما روشی است منسجم و نظام مند برای اصلاح فرایند راهبردی و توسعه خدمات ومحصولات جدید که برای کاهش چشمگیر در میزان عیب های تعریف شده مشتری بر روشهای آماری و عملی متکی است. اگرچه اصطلاح شش سیگما برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ توسط شرکت موتورلا بهعنوان ابزار سنجش کیفیت ارائه شد اما در طی سالها برای بهبود کیفیت محصول و فرآیند به صورت رویکردی آماری تکامل یافته است. بسیاری از سازمانها در سایه استفاده از پروژه های شش سیگما منافع زیادی کسب کرده اند هر چند که در همه این سازمانها موفقیت به طور کامل صورت نگرفته است. این مقاله به مروری بر ادبیات مربوط به عوامل بحرانی موفقیت در به کارگیری پروژه های شش سیگما در سازمانها می پردازد