سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

محمدباقر رستمی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – دانشگاه تربیت مدرس
رضا برادران کاظم زاده – عضو هیات علمی بخش مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

شش سیگما روشی است منسجم و نظام مند برای اصلاح فرایند راهبردی و توسعه خدمات و محصولات جدید که برای کاهش چشمگیر در میزان عیب های تعریف شده مشتری بر روشهای آماری و عملی متکی است . اگر چه اصطلاح شش سیگما برای اولین بار در سال ١٩٨٦ توسط شرکت موتورلا به عنوان ابزار سنج ش کیفیت ارائه شد ام ا در طی سالها برای بهبود کیفیت محصول و فرآیند به صورت رویکردی آماری تکامل یافته است . بسیاری از سازمانها در سایه استفاده از پروژه های شش سیگما منافع زیادی کسب کرده اند هر چند که در همه این سازمانها موفقیت به طور کامل صورت نگرفته است . این مقاله به مروری بر ادبیات مربوط به عوامل بحرانی موفقیت در به کارگیری پروژه های شش سیگما در سازمانها می پردازد .