سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی

تعداد صفحات: ۲۲

نویسنده(ها):

عطیه بطحایی – کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی بین الملل – دانشگاه شهید بهشتی
احمد روستا – استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری – دانشگاه شهید بهشتی

چکیده:

رفتار خرید مصرف کنندگان همواره به عنوان یکی از سرفصل های مهم در بازاریابی قلمداد می شود و چندین دهه است که مطالعات عمیقی در این حوزه انجام گرفته است . درک مکانیزم های خرید مجازی و رفتار مصرف کننده در محیط اینترنت، یکی از اولویتها برای کلیه شرکتهایی است که قصد ورود به رقابت، توسعه فعالیتهای خود و حضور در بازار مجازی را دارند . علاوه بر آن، این موضوع مورد توجه محققان عرصه بازاریابی است؛ شاخص این توجه تعداد مقالاتی است که در این حوزه همه ساله در دانشگاهها و مجلات تخصصی بازاریابی منتشر می گردد . از آنحا که وب سایت شرکت ها امروزه به عنوان سکوی مواجهه سازمان و مشتریان خود عمل می کند،تمرکز این مقاله بر شناسایی و طبقه بندی اجزاء موثردر خلق تجربه ای چشمگیر و خاطره ای به یاد ماندنی در ذهن فرد است و به عبارت دیگر ابزارهای بازاریابی تحت کنترل بازاریابان که می توانند تاثیرگذار بر رفتار مصرف کننده در محیط اینترنت و شکل دهنده در طول تعامل مجازی با سازمانها باشند . این مطالعه حاصل بررسی ۴۸ مقاله دانشگاهی است که از میان تعداد بسیار زیادی از مقالات و نوشته های مرتبط با رفتار خریداران در محیط اینترنت انتخاب گردیده است . معیارهای انتخاب این مقالات تمرکز و تاکید آنها بر مطالعات به عمل آمده در مورد عوامل قابل کنترل ( و تحت اختیار بازاریابان در محیط اینترنت ) تاثیرگذار بر فرایند تصمیم گیری کاربران است .