سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مرتضی خرمی – پژوهشگر مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و عضو باشگاه پژوهشگران جوان
ندا رفیع زاده – عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

چکیده:

بر اساس آئین نامه ٢٨٠٠ ایران، ساختمانهای آموزشی در زمره ساختمانهای با اهمیت زیاد می باشند، لذا در طراحی واجرای سازه آنها عوامل مهمی باید مد نظر قرار گیرد . مقاله حاضر، حاصل طرح پژوهشی “ الگو ساز ی مدارس متوسطه وکاردانش در دو اقلیم گرم و مرطوب و سردسیر ” می باشد که از طرف م رکز تحقیقات ساختمان و مسکن برای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور انجام شده است . در بخشی از ای ن پژوهش، بر اساس مطالعات میدانی و بازدید از ساختمانهای آموزشی اجرا شده و در حال اجرای مناطق مشخصی از استان آذربایجان شرقی، مسائلی از قبیل ملاحظات طراحی معماری، سازه و شیوه های اجرایی این ساختمانها بررسی گردید. در این راستا پایداری و پایایی مدارس موجود در این استان به عنوان نمونه ای از مناطق اقلیم سرد از جوانب مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و الزامات و توصیه هایی جهت ارتقاء کیفیت ساخت وساز ساختمانهای م دارس ارائه شده است