سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش سراسری علوم انسانی و هنر

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

سمیه گرگانی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر-عضو باشگاه پژوهشگران جوان و فارغ اتحصیل مقطع کارشناسی رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی

چکیده:

مربی به عنوان شخصی که می بایست متربیان را تربیت کند نقش کلیدی در آینده سازی جامعه دارد. یک سری عوامل و زمینه ها سبب پیروزی و کامیابی وی به اهداف مورد نظر می شوند.هر مربی می بایست ابتدا جواب این چهار سوال را بداند: ۱٫ مربی کیست و به چه کسی می آموزد؟ ( شناخت از مخاطب ) ۲٫ چه چیزی را می آموزاند؟( محتوا ) ۳٫ چگونه بیاموزاند؟ ( روش ) ۴٫ برای چه آموزش می دهد؟ (هدف) علاوه بر این موارد مربی می بایست یکسری از خصوصیات و ویژگی ها را مثل صبوری علا قه مندی خوش بیان بودن ،انعطاف پذیر بودن و … داشته باشد. تخصص و مهارت یک مربی در امر تدریس و آگاهی وی از مطالب درسی و روانشناسی شخصیت و رفتار کمک بسزایی در اداره و جهت دهی کلاس به سمت اهداف معین شده دارد. در امر آموزش مطلوب استفاده از وسایل کمک آموزشی و انتخاب شیوه و روش تدریس مناسب با مطلب آموزشی بسیار مفید فایده می باشد. شرایط عاطفی و فیزیکی محیط آموزش نیز بر فعالیت ها و رفتار مربی مؤثرند و روی نتیجه کار می توانند اثر مثبت یا منفی بگذارند. در نهایت یک مربی می بایست ابتدا خود را بخوبی بشناسد تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد . خصوصیات یک مربی موفق به طور کلی دو دسته است، یک دسته از این خصوصیات به شخص مربی بازمی گردد و دسته ای دیگر به تخصص و مهارت وی . در امر تدریس و کلاسداری نکات ساده ، ریز و ظریف بسیاری وجود دارد که توجه به آن موارد کیفیت کار را تا حدود بسیار زیادی بالا می برد.