سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش سراسری علوم انسانی و هنر

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

سمیه گرگانی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر-عضو باشگاه پژوهشگران جوان و فارغ اتحصیل مقطع کارشناسی رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی

چکیده:

مربی به عنوان شخصی که می بایست متربیان را تربیت کند نقش کلیدی در آینده سازی جامعه دارد . یک سری عوامل و زمینه ها سبب پیروزی و کامیابی وی به اهداف مورد نظر می شوند.هر مربی می بایست ابتدا جواب این چهار سوال را بداند: ۱- مربی کیست و به چه کسی می آموزد؟ (شناخت از مخاطب) ۲- چه چیزی را می آموزاند؟(محتوا) ۳- چگونه بیاموزاند؟ ( روش) ۴- برای چه آموزش می دهد؟(هدف) علاوه بر این موارد مربی می بایست یکسری از خصوصیات و ویژگی ها را مثل صبوری علاقه مندی خوش بیان بودن، انعطاف پذیر بودن و … داشته باشد. تخصص و مهارت یک مربی در امر تدریس و آگاهی وی از مطالب درسی و روانشناسی شخصیت و رفتار کمک بسزایی در اداره و جهت دهی کلاس به سمت اهداف معین شده دارد.در امر آموزش مطلوب استفاده از وسایل کمک آموزشی و انتخاب شیوه و روش تدریس مناسب با مطلب آموزشی بسیار مفید فایده می باشد.شرایط عاطفی و فیزیکی محیط آموزش نیز بر فعالیت ها و رفتار مربی مؤثرند و روی نتیجه کار می توانند اثر مثبت یا منفی بگذارند.در نهایت یک مربی می بایست ابتدا خود را بخوبی بشناسد تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.خصوصیات یک مربی موفق به طور کلی دو دسته است، یک دسته از این خصوصیات به شخص مربی بازمی گردد و دسته ای دیگر به تخصص و مهارت وی . در امر تدریس و کلاسداری نکات ساده ، ریز و ظریف بسیاری وجود دارد که توجه به آن موارد کیفیت کار را تا حدود بسیار زیادی بالا می برد.