مقاله فرآيند شعر نو و محورهاي آن که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در پژوهش نامه ادبيات تعليمي (پژوهشنامه زبان و ادبيات فارسي) از صفحه ۱۱۱ تا ۱۳۲ منتشر شده است.
نام: فرآيند شعر نو و محورهاي آن
این مقاله دارای ۲۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله محور
مقاله نيما يوشيج
مقاله شعر نو
مقاله وزن
مقاله قافيه

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: قانوني حميدرضا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
از زمان سرايش «افسانه» اثر وزين نيما (۱۳۰۱ ش.) تا کنون شعر نو در انواع و سبکهايي خاص همواره مسير هايي متفاوت را پيموده است. شايد به جرات بتوان اذعان کرد که بيشتر اين مسيرها از روند اصلي و هدف وجودي شعر فاصله گرفته و همواره در تنگناهاي گوناگوني قرار گرفته است.
اگرچه در ادب امروزين، نيما را پدر شعر نو فارسي ناميده اند، اما به نظر مي رسد وي نتوانست به اوج قله هاي اين بدعت تازه دست يابد و پس از او کسان ديگري به اين جايگاه دست يافتند؛ اما از اين زمان به بعد مشاهده مي شود که بسياري از شاعران يا شاعرنمايان به تمسخر يا از روي عشق و علاقه راه هايي را در بيان احساسات خويش پيمودند که درخور نقد و بررسي و بازبيني است. از اين رهگذر، شعر هايي چون شعر نو، شعر سپيد، شعرحجم،طرح و… پديد آمد. در حقيقت بسياري از اين بديع سرايان که مي خواستند طرحي نو درافکنند، با ادبيات هزار ساله زبان فارسي بيگانه بودند و تنها قالب و فرم اين طرح نو را مي ديدند؛ اما غافل از آنکه بخش اعظم اين هنر، برخلاف هنر هايي، چون نقاشي، موسيقي و…، زبان و قواعد به هم پيچيده زباني است که بدانها نمي توان بي توجه بود؛ در اين ميان، کساني موفق و پيروز شدند که با توجه به آن پشتوانه زباني، بياني رسا، شيوا و گيرا داشتند. نيز بايد گفت در اين نوع شعر قله ها برخلاف شعر کلاسيک انگشت شمارند.
اين مقاله، کوششي منتقدانه در سطوح و لايه هاي شعر نو و بررسي برخي معيارهاي زباني شعر کلاسيک و ترسيم آنها بر صفحه شعر نو است، تا پاسخگوي نيازهاي نسل شاعران جديد باشد.