سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی شش سیگما

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

حبیب کراری – کارشناس ارشد مهندسی صنایع – کمربند مشکی ارشد شرکت ایران خودرو

چکیده:

امروزه ادامه حیات در صحنه رقابت فشرده شرکتهای تولیدی در عرصه ای جهانی، نیازمند خلاقیت و نوآوری می باشد. از جمله روشهای بدیع در این مسیر، متدولوژی ۶ سیگما می باشد که در سالهای اخیر توسط شرکتهای پیشرو، توسعه یافته، مورد استفاده قرار گرفته و پس از مشخص شدننتایج کمی و کیفی شگفت انگیر حاصله از آن، مورد توجه و استقبال محافل علمی و صنعتی دنیا قرار گرفته است. شش سیگما یک متدولوژی گام به گام میباشد که با توجه به وضع موجود، از طریق تعریف و اجرای پروژه های بهبود در محیطی مبتنی بر حل مسئله بصورت تیمی راهکارهای مناسب را به سازمان نشان می دهد. در این مقاله چگونگی فرآیند پیاده سازی و استقرار این متدولوژی در سازمانهای بزرگ مورد کندوکاو قرار گرفته و با استفاده از تجربیات شرکتهای بزرگ، موفق وپیشرو در این زمینه (همچونGE و MOTOROLA کتب و مقالات تخصصی منتشره در سطح دنیا و تجربیات عملی حاصله از فرایند بکارگیری متدولوژی ۶ سیگما در شرکت ایران خودرو، یکالگوریتم کاربردی توسعه یافته برای این منظور ارائه گردیده است.