سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: سومین همایش برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۲۱

نویسنده(ها):

علی اکبر جلالی – پژوهشکده الکترونیک – دانشگاه علم و صنعت ایران
محمدعلی عباسی – پژوهشکده الکترونیک – دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

در هزاره جدید، فناوری ارتباطات به سرعت جهان را در نوردیده ، بر بسیاری ابعاد زندگی بشر تاثیر گذاشته است. آموزش و پرورش نیز، که یکی از نیازهای اساسی محسوب می شود، از این تاثیر مستثنی نبوده است. در بسیاری از کشورهای دنیا گسترش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است. با بررسی آمار و اطلاعات موجود در مورد میزا ن گسترش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش کشورهای جهان در می یابیم که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برای تجهیزمدارسبا امکانات گوناگونی همچون رایانه و اینترنت، برنامه های جامعی وجود دارد. با توجه به گسترش روز افزون فناوری اطلاعات و تاثیر فزاینده آن بر زندگی انسان، آشنایی دانش اموزان و معلمان با این فناوری و نیز تسلط در استفاده از ابزارهای آن از ضروریات است. به همین منظور برخی از کشورهای دنیا ضمن این که امکانات لازم را در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می دهد، به اموزش آنها نیز می پردازند و آنها را برای زندگی در دنیای الکترونیکی آماده می کنند. در این مقاله به بررسی برنامه ها و طرح های برخی کشورها، در زمینه به کارگیری و گسترش این فناوری می پردازیم.