سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: هشتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

علی غفاری – عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر – دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
هانیه رهبری بناییان – دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

چکیده:

امروزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و توانایی و آمادگی ( E-readiness) کشورها برای بکارگیری آن، شاخص مهم پیشرفت صنایع کشورها محسوب می گردد. فناوری اطلاعات (IT) به عنوان موتور توسعه انقلابی را در صنایع مختلف پدید آورده است که باعث افزایش تولید و بهره وری و کیفیت برتر محصولات و جلب رضایت مشتریان شده است. پیاده سازی سیستم های اطلاعات مدیریت و GIS , ERP و GPSدر صنایع و سوق به سوی تجارت الکترونیکی (E-business , E-marketing , E-Commerce) و استراتژی الکترونیکی (E-strategy) و شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی موجب توسعه صنایع گردیده و تبادل اطلاعات مورد نیاز آن راسرعت بخشیده و دسترسی به فناوری جدید در زمینه صنایع مختلف را از طریق ارتباطات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) آسان نموده است. این فناوری باعث پیشرفت در زنجیره تولید و بهبود کیفیت از طریق تصمیم گیری درست و سریع مدیران به خاطر دریافت داده های مطمئن از سیستم های مبتنی بر IT گردیده است. در این مقاله نقش ICT در توسعه صنعتی و مخصوصا صنایع خودروسازی بررسی شده است.