سال انتشار: ۱۳۷۵

محل انتشار: اولین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۲

نویسنده(ها):

کوروش اخگری – پژوهشگاه علوم تکنولوژی

چکیده:

یافتن یک ایده مناسب برای تولید کالا یا خدمت، کلید موفقیت یک سرمایه گذاری است. مثالهای بسیاری وجوددارد که ثابت می کند به خاطر ایده نامناسب (به عللی از جمله مغایرت با قوانین و مقررات محیط زیست) بقاء سازمان همواره مورد بحث و جدل قرار گرفته و ناچارا سازمان یا با شکست مواجه می شود یا متحمل هزینه های گزافی جهت کاهش آلودگیهای زیست محیطی گردیده و در نتیجه ازنرخ بازده پائین و ریسک بالایی برخوردار شده است. بدین گونه است که انتخاب نامناسب ایده سرمایه گذاری نه تنها توسعه سازمان را با ریسک همراه می سازد بلکه بقا سازمان را نیز مورد تهدید قرار می دهد. توسعه پایدار هر کشور مدیون ثبات در توسعه موسسات آن کشور است، لذا اندیشیدن به عوامل بازدارنده توسعه، قبل از شروع سرمایه گذاری و به هنگام یافتن ایده محصول از حساسیت خاصی برخوردار است. دراین مقاله سعی شده است فنون و روشهای ایجاد ایده محصول به بیان ساده و به صورت مدون ارائه شود تا افراد یا سازمان هایی که قصد سرمایه گذاری در صنعت را دارند بتوانند به ایده هایی که مطابق با شرایط آنان است و از ریسک کم و سود بالایی برخوردار باشد دسترسی پیدا کنند. در روشهای ارائه شده جهت ایجاد ایده محصول، احتمالا سرمایه گذاری به چندین ایده دسترسیپیدا می کند که وی را در انتخاب بهترین ایده با شک و تردید مواجه می سازد. لذا ضروری استکه ایده های ایجاد شده غربال گردند تا بهترین آنهامشخص شود. در این مرحله ایده های مزبور با استفاده از تکنیک خاصی غرال شده، و برخی از ایده ها حذف می شوند و بقیه به ترتیب از بهترین تا بدترین ایده ها مرتب می شوند.
اما مرحله بعدی، امکان سنجی یک یا دو ایده ی است که بهتر ازبقیه شناخته شده اند. که البته مقوله غربال کردن و امکان سنجی ایده های باقی مانده ازحوصله بحث مقاله خارج است اما لازم به ذکر است که امکان سنجی هر پروژه معمولا شامل تجزیه و تلحیل چهار معیار (بازار، فنی، سودآوری مالی و اجتماعی) است.