سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و برنامه ریزی انرژی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

عبدالرضا رضایی ارجرودی –
محمدرضا فرشیدزاده –

چکیده:

صنعت خودروسازی مکان نخست گروههای صنعتی و رتبه دوم گروههای فعالیتهای اقتصادی جهان را پس از بانکها به خود اختصاص داده است و شرکتهای خودروساز به منظور ارتقای ایمنی، افزایش راحتی و سهولت رانندگی، کاهش مصرف سوخت و جایگزینی سوختهای پاک و کم آلاینده و همزیستی بیشتر با محیط زیست، تلاش روزافزونی را انجام می دهند و از هر فرصتی برای دستیابی و استفاده از تکنولوژیهای جدید بهره می جویند . سیستم جدید تلفیقی(دو سوختی ) در خودروها شامل یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی و یک ژنراتور است که مصرف سوخت را تا یک دوم مصرف سوخت خودروهای معمولی کاهش داده و به نحو چشمگیری گازهای خروجی آلاینده را کم می نماید . در این سیستم موتورهای بنزینی کم مصرف با بازدهی بالا، موتورهای الکتریکی نصب شده روی خودرو با باتری های هیبرید فلز نیکل، سیستمهای تعویض دنده اتوماتیک پیشرفته و همچنین سیستمهای کنترل توان، همزمان بکار گرفته می شوند تا سیستم تولید و انتقال قدرتی منحصر به فردی،عرضه گردد. در این مقاله با معرفی فن آوریهای جدید موتورهای بنزینی از جملهVVT-I و سیستم تزریق مستقیم سوخت برای موتورهای چهارزمانه، به بررسی و ارا ئه سیستم تلفیقی دو سوختی با تأکید بر نحوه قرارگیری اجزای سیستم در خودروها که کاهش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست صنعت راه و ترابری در کشور را به دنبال دارد، پرداخته خواهد شد.