سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

عبدالرضا رضایی ارجرودی – کارشناس ارشد راه و ترابری، پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و ترابری

چکیده:

صنعت خودروسازی مکان نخست گروههای صنعتی و رتبه دوم گروههای فعالیتهای اقتصادی جهان را پس ازبانکها به خود اختصاص داده است و شرکتهای خودروساز به منظور ارتقای ایمنی، افزایش راحتی و سهولت رانندگی،کاهش مصرف سوخت و جایگزینی سوختهای پاک و کم آلاینده و همزیستی بیشتر با محیط زیست، تلاش روزافزونی را انجام می دهند و از هر فرصتی برای دستیابی و استفاده از تکنولوژیهای جدید بهره می جویند. سیستم جدیدتلفیقی) دو سوختی( در خودروها شامل یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی و یک ژنراتور است که مصرف سوخت را تا یک دوم مصرف سوخت خودروهای معمولی کاهش داده و به نحو چشمگیری گازهای خروجی آلاینده را کم می نماید. در این سیستم موتورهای بنزینی کم مصرف با بازدهی بالا، موتورهای الکتریکی نصب شده روی خودرو با باتری های هیبرید فلز نیکل، سیستمهای تعویض دنده اتوماتیک پیشرفته و همچنین سیستمهای کنترل توان، همزمان بکار گرفته می شوند تا سیستم تولید و انتقال قدرتی منحصر به فردی، عرضه گردد. در این مقاله با معرفی فن آوریهای جدید موتورهای بنزینی از جمله V V T-I و سیستم تزریق مستقیم سوخت برای موتورهای چهارزمانه، به بررسی و ارائه سیستم تلفیقی دو سوختی با تأکید بر نحوه قرارگیری اجزای سیستم در خودروها که کاهش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست صنعت راه و ترابری در کشور را به دنبال دارد، پرداخته خواهد شد.