سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: ششمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

جواد احمدی سر چقائی – کارشناس ارشد مهندسی زلزله و فعال در پروژه های دریایی
علی اکبر آقا کوچک – دکتری مهندسی در سازه های دریایی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

یکی از مسائل مهم در ارتباط با طراحی سکوهای دریایی که هزینه احداث آنها بالا می باشد مساله قابلیت اعتماد طراحی آنها در برابر بارهای محیطی می باشد. در این تحقیق ابتدا به طرح لرزه ای سکوهای دریایی بر اساس آئین نامه APIRP2A پرداخته شده و سپس روش بررسی قابلیت اعتماد طراحی لرزه ای سکوهای دریایی بیان شده است. سپس با مدلسازی و آنالیز شکل پذیری یک سکوی نمونه اسکان و یک سکوی نمونه حفاری در منطقه خلیج فارس قابلیت اعتماد طرح لرزه ای سکوهای دریایی در این منطقه مورد بررسی قرار می گیرد. در این مدلسازی ها برای مشخص نمودن ظرفیت حد نهایی (ULS) سکوهای نمونه از آنالیز هدل دادن استاتیکی استفاده شده است، که توسط برنامه SAP2000 انجام پذیرفته است. بررسی قابلیت اعتماد طرح لرزه ای سکوهای این مثالها توسط روش در حال تهیه و بسط ISO انجام شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که طراحی لرزه ای سکوهای دریایی در خلیج فارس که در حال حاضر بر اساس آئین نامه APIRP2A می پذیرد، قدری دست بالا بوده و باید در طیف طرح و ضرایب بارگذاری و مقاومت لرزه ای بکار رفته در آین نامه برای منطقه خلیج فارس تجدید نظر گردد.