سال انتشار: ۱۳۷۹

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی سواحل و بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

ایرج حسینی – کارشناس گروه صنایع دریایی سازمان صنایع دریایی
عبدالعظیم مقدم دزفولی – کارشناس گروه صنایع دریایی سازمان صنایع دریایی

چکیده:

کشور عزیز ما ایران در منطقه ای از جهان قرار گرفته است که از کم آب ترین مناطق جهان بشمار می آید، ولی به لطف پروردگار متعال از رودخانه های پر آب و مهمی بهره مند می باشد که از جمله می توان به رودخانه های اروند، کارون، بهمنشیر و … اشاره کرد. با وجود رودخانه های فراوانی که در سراسر جهان جریان قرار دارد، حمل و نقل رودخانه ای از قدیمی ترین اشکال حمل و نقل در جهان به شمار می رود. امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان بخصوص در کشورهای اروپایی حمل و نقل رودخانه ای به عنوان مهمترین روش حمل و نقل داخلی و منطقه ای به شمار می رود در بررسیهای به عمل آمده اهمیت حمل و نقل رودخانه ای از حیث مصرف انرژی هزینه واحد حمل (تن کیلومت)، ظرفیت حمل، مسایل اجتماعی و اقتصادی و اثرات زیست محیطی مورد ارزیابی قرار گرفته است و بر همین اساس کمترین میزان مصرف انرژی ، کمترین میزان آسیبهای زیست محیطی و بیشترین ظرفیت حمل مربوط به حمل و نقل آبی می باشد.در این مقاله سعی شده است در ابندا اهمیت حمل و نقل رودخانه ای مورد بررسی قرار گیرد سپس ضمن بیان ظرفیتهای موجود در این بخش به بیان روشهای احیاء آن در رودخانه های داخلی خواهیم پرداخت. در این خصوص لایروبی رودخانه های داخلی به عنوان مهمترین عامل مورد بحث قرار گرفته است وجود دو رودخانه بزرگ قابل کشتیرانی اروند و کارون و همچنین بهمنشیر با سابقه درخشان، استان خوزستان را از این حیث در جایگاه ممتازی قرار داده است. با توجه به این موضوع لایروبی رودخانه های استان خوزستان از حیث حجم بالای رسوب گذاری بدلیل نوع خاک منطقه و نیز وجود لاشه های غرق شده و احتمالا مین و مواد منفجره نیاز به سرمایه گذاری بسیار بالایی دارد.