سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

امیررضا مهربان – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز ، مشاور
ناهید مژدهی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز ،محقق ، مر
علی اکبر جلالی – دانشیار مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

در دنیای رقابتی امروز با توجه به ویژگیهای محیطهای جدید تولیدی و طبیعت مشتریان، دیگر شیوه های مدیریت تولید گذشته که دارای یکپارچگی کمتری در فرایندها می باشد، کارایی خود را از دست داده است و امروزه شرکتها نیازمندند تا یکپارچگی را در تمام فرایندهای تولید – از مواد خام گرفته تا مصرف کننده نهایی- داشته باشند. مدیریت زنجیره تامین به عنوان یک رویکرد یکپارچه برای مدیریت مناسب جریان مواد و کالا، اطلاعات و جریان پول، توانایی پاسخگویی به این شرایط را دارا است. مدیریت زنجیره تامین ۴ دارای سه فرایند عمده و اصلی شامل : مدیریت اطلاعات ، مدیریت لجستیک و مدیریت روابط می باشد.
لجستیک الکترونیکی ۵، استفاده از فناوری وب برای پشتیبانی از فرآیندهای حمل، نگهداری و انبارداری می باشد، که موجب میشود مسیرهای توزیع بهینه و به همگام شوند. لجستیک الکترونیکی، مجموعه اقداماتی است که بر روی شبکه اینترنتصورت گرفته و کارخانجات پراکنده، کامیونها، کشتی ها، انبارها و کاربران نهایی را در زمان به هنگام، به یک دیگر مرتبط می سازد. مجموعه اقدامات زنجیره تامین، تمایل به پراکندگی در قسمتهای مختلف شرکت دارند و لجستیک الکترونیکی بر روی یکپارچگی عملکردهای متعدد شرکت، پافشاری می ورزد.
اکنون، کلمه لجستیک الکترونیکی به عنوان رکن جدایی ناپذیر کسب و کار الکترونیکی درآمده است. لجستیک الکترونیکی درجهت پشتیبانی از نسل جدید مدلهای کسب و کار الکترونیکی برایB2B ،۶B2C7و ظهور فروشگاههای الکترونیکی درحالتوسعه میباشد و این تحولی است که از سال ۲۰۰۲ بوجود آمده است. در این مقاله ابتدا به تعریف لجستیک پرداخته خواهد شد و سپس تاریخچه لجستیک الکترونیک ی آورده می شود، پس از آن لجستیک الکترونیکی، عملکرد و خصوصیات آن، روند توسعه آن و در نهایت عمکرد آن در زنجیره تامین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.