سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: نهمین کنفرانس سراسری شبکه های توزیع نیروی برق

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

مسعود امینی – شرکت توزیع برق استان اصفهان

چکیده:

در صنعت برق مقوله قرائت کنتور برق و توزیع صورتحساب برق مصرفی که به کار قرائت و توزیع اشتهار یافته مقوله خاصی است. امری که باید تمام ویژگی ها, ریزه کاری ها و شاخصه های تکریم و جلب رضایت مشترکین که یکی از اصلی ترین شعارها و اهداف شرکت برق می باشد را به همراه تامین منافع و اهداف شرکت زنده نگه داشته و طی روال قانونی و تعریف شده, پیوندی ایده آل بین شرکت برق و مشترکین برقرار نماید. بااین نگرش,طبیعی است که رعایت دقیق قوانینی که منطق با واقعیات و بدور از بلند پروازیها و تفریطها شکل گرفته ما را در دستیابی به هدف کمک خواهد نمود. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت, کار قرائت کنتور نیز متحول شده است. اگر اندکی به عقب بازگردیم و تاریخچه قرائت و توزیع را بررسی نمائیم, روشهای بسیاری را در مقاطع زمانی
مختلف تجربه نموده ایم. مطمئناً با هر تغییری گامی دیگر در جاده پیشرفت به جلو نهاد ه ایم. هر روشی زمان تولد دارد و از وقتی بدنیا می آید. تا هنگامی که شناخته شود و عوامل کاری با آن آشنایی پیدا کنند زمانی گاه کوتاه و گاه بلند طول می کشد و نهایتاً هرگاه روش جدید بخواهد رد پایی از خود برجای بگذارد باید از میدان عمل سرافراز بیرون آید. روش جدید و فعلی قرائت کنتور مشترکین عادی, بصورت مکانیزه و با کامپیوتر های دستی صنعتی کوچک ( هندهلد ) و در اکثر شرکت های توزیع بوسیله پیمانکاران در حال انجام است. پس از استقرار سیستم های جدید انتظارات شرکت و مشترکین بالا می رود. از آنجا که ترازو و معیار سنجش و ملاک فروش ما در اختیارمأمورین قرائت قرار دارد و مشکلات موجود به لحاظ عدم وجود دقت نظر در این مقوله مهم و حیاتی
پدیدار شده, در این مقاله سعی گردیده با استفاده از تجربیات و واقعیات وبر اساس نیازها وضمن بیان چالشها, راهکارهایی در جهت شناسایی نقاط تاریک و روشن و نیل به اهداف پر ثمر, و اعاده حقوق از دست رفته مامورین قرائت و دستیابی به کمال مطلوب ارائه گردد.