سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

یزدان مرادی – اداره کل خدمات شهری شهرداری تهران

چکیده:

مهندسی ارزش یا تحلیل ارزش، قبل از آن که یک روش اجرایی برای بهبود یا همان افزایش ارزش باشد یک نوع تفکر و دیدگاه کارکردی در مورد پدیده ها و عملکرد آنان می باشد. لذا اهمیت مهندسی ارزش و مفاهیم مترادف آن قبل از آنکه مربوط و وابسته به تعاریف و مراحل پیاده سازی آن باشد وابسته به مفهوم نتیجه گرا بودن آن می باشد. ولی به هر حال برای انتخاب زمینه ای که مستعد انجام مهندسی ارزش باشد، معیارهایی وجود دارد که ملاک انتخاب و اولویت بندی خواهند بود. این معیارها عبارتند از: هزینه ى بالا، تعداد اجزاى زیاد، وجود اجزا و سیستم پیچیده، سپری شدن مدت زمان طولانی از طراحی اولیه، تولید انبوه (تکرار زیاد عملیات)، محیط متغیر، اهمیت رضایت مشتری و اقلام انحصاری. امروزه گذار جوامع از مرحله ى پیش صنعتی به صنعتی و فراصنعتی، باعث افزایش درصد اشتغال افراد در مشاغل خدماتی شده است. شهرداری یکی از نهادهایی است که دارای وظایف خدماتی فراوانی می باشد و به طور ویژه در حوزه ى معاونت خدمات شهری، ارائه کننده ى خدماتی در زمینه تنظیف و پاکیزه سازی، زیباسازی و آراستگی شهر، آتشن شانی و خدمات ایمنی، امور گورستان- ها، ساماندهی صنایع و مشاغل شهر و برخی مسایل بهداشتی سطح شهر و … به شهروندان می باشد. تنوع وپراکندگی، تخصصی بودن وظایف و ارتباط گسترده با مردم، هزینه های مصرفی بالا، استمرار و تکرار زیاد عملیات انجام شده، ضروت توجه به رضایت مندی شهروندان که حتی ابعاد سیاسی و حکومتی نیز به خود می گیرد، و نیز عدم وجود رقابت از برجسته ترین عواملی است که ضرورت انجام و پرداختن به بحث مهندسی ارزش را در این حوزه مورد تاکید قرار می دهند.