سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس تونل ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حمیدرضا مقامی – کارشناس ارشد مهندسی ژئوتکنیک ، مهندسین مشاور سیویار
بهمن حیدریان – کارشناس ارشد معماری ، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ( مترو )

چکیده:

سازه های زیرزمینی اعم از تونلها، ایستگاههای مترو، سه راهی ها و سازه های تأسیساتی با وجود مشترکات متعدد در زمینه های طراحی، ساخت و نگهداری، سازه های متعارفی نبوده و هر کدام از آنها دارای نکات خاص فنی مربوط به خود میباشند . در زمان طراحی به دلایل متفاوت میتوان معیارهای مختل فی را برای طراحی این سازه ها انتخاب نمود . روش اجرای سازه نیز می تواند در نوع خود بمنظور کاهش مشکلات اجرایی و همچنین محدودیت های شهری، در زمان اجرا مشمول تغییراتی باشد . بنابراین نگهداری این سازه ها که امری بسیار حیاتی نیز میباشد، تنها با مستند نمودن نقشه ها و مدارک عین ساخت متعارف ساختمانها مقدور نمی باشد . مواردی از قبیل شواهد ارزیابی سلامت سازه و اولویت آنها، تأسیسات شهری اثرگذار در نگهداری، حفظ معیارهای طراحی اولیه و جزئیات لازم برای تهیه نقشه های عین ساخت شامل مختصات قرارگیری سازه در شبکه نقشه برداری عمومی، لزوم تدوین مناسب مدارک فنی را تأیید می نمایند. در این مقاله سعی شده است با توجه به تجربه های بدست آمده از سازه های متروی تهران و خصوصیات آنها، روش تدوین مدارک فنی مورد لزوم برای نگهداری و توسعه این سازه ها مورد بررسی قرار گیرد.