سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین همایش ملی بهره برداری در بخش آب و فاضلاب

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

سیدمحسن حسینی – شرکت آب و فاضلاب استان گیلان
رضا عقیلی –

چکیده:

الف) مدیران شهرها و مسئولین بهره برداری ادارات آب و فاضلاب معمولا اطلاعات کمیاز نحوه عملکرد کلی و تغییرات لححظه ای شبکه های توزیع آب شهرها دارند و هرگونه اختلال شبکه توزیع آب مانند افت فشار ابتدا توسط مشترکین حس می شود و اگر این اختلال به طول بیانجامد معمولا توسط مشترک به اطلاع اداره آب و فاضلاب می رسد البته باید انتظار داشت که این اطلاع رسانی در بعضی اوقات می تواند با انتقال نارضایتی و عصبانیت مشترک نیز همراه باشد حتما شما نیز با مشترکینی مواجه شده اید که عنوان می کنند چند روز است که مشکل فشار آب دارند ولی …
ب) در دهه اول تشکیل شرکت های آب و فاضلاب هدف گسترش کمی خدمات بود تا به نحوی مقداری ازعقب افتادگی گذشته جبران شود و دهه دوم فعالیت این شرکت ها بعنوان دهه افزایش کیفیت نام گرفت با افزایش تعداد مشترکن و افزایش واسنگی بسیار شدید جوامع شهری وروستایی به آب دیگر روش های قدیمی نگهداری و بهره برداری جوابگو نیستند. شبکه های توزیع آب، ایستگاه پمپاژ و … را باید به دستگاههایی مجهز شوند که اولاً کوچکترین تغییر در وضعیت شبکه سریعا مانیتور شود ثانیاً این تغییرات بدقت ثبت شوند. این اتفاق اگر در شبکه های توزیع آب و سایر تاسیسات رخ دهد آنگاه خیلی سریع و حتی قبل از مشترک از تغییرات مطلع شده و خواهیم توانست با توجه به نوع مشکل در کوتاه ترین زمان بهترین تصمیم رااتخاذ کنیم. بههمین دلیل به نظر میرسد مانیتورینگ فشار و کلر می تواند تا حد زیادی گره گشای مشکلات باشد.
ضرورت پیاده سازی سیستم مانیتورینگ کلر و فشار:
اطلاع از میزان فشار و کلر از دو جهت برای بهره برداران حائز اهمیت است.
۱- وجود فشار مطلوب در شبکه آب باعث رضایتمندی مشترکین و مصرف کنندگان می گرد. برای مصرف کننده این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در هر لحظه که شیر آب بازمی ماند آب با فشار مناسب در دسترس وی باشد.
۲- وجود کلر باقی مانده به میزان استانداردهای تعیین شده بعنوان یک شاخص بهداشتی برای سلامت آب مطرح می باشد و اگر در انتهای شبکه توزیع به میزان حداقل مورد نیاز کلر موجود باشد می توان از سلامت آب مطمئن بود.