سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت سرمایه فکری

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

سعید حبیبا – دانشیار گروه حقوق خصوی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و رییس موسسه حقوق تطب

چکیده:

به دلیل نقش بسزایی که علامت تجاری در اقتصاد و تجارت جهان ایفا می کند، ملاحظات حقوقی حمایت از آن به عنوان سرمایه فکری، یکی از موضوعات مهم در مدیریت سرمایه محسوب می شود. طبیعت خاص اموال فکری و مخصوصا علامت تجاری سبب شده است، باورهای ناصحیح یا رویه های غلط در برخورد با آن، به وجود آید، که لازم است با خاطر نشان ساختن مقررات برطرف گردند. از آنجا که طی مقاله مستقلی به این موضوع پرداخته نشده است، در این نوشتار سعی می شود، مبانی حقوقی محسوب نمودن علامت تجاری به عنوان سرمایه فکری به طور تفصیلی مورد بررسی قرار گیرد، تا برای کارآفرینان مخترعان و شرکت های تحقیق و توسعه کشور، تصویری روشن از حقوق و تکالیف پیش بینی شده در سطح بین المللی و ملی ایجاد شود. بنابراین در کنار معاهدات بین المللی، همچون کنفوانسیون پاریس، موافق نامه و پروتکل مادرید، قانون ملی یعنی قانون ثبت اختراعات، طراح های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶، به عنوان مرجع استدلالات مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین تلاش می شود از نظر علمی نیز راهکارهای حقوقی مناسب در مدیریت علامت تجاری در اختیار صاحبان صنعت و تجارت قرار گیرد.