سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: ششمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی

تعداد صفحات: ۳۰

نویسنده(ها):

دکتر رحمت اله مرزوقی – عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
فرشید قاسمی – دانشجوی دوره ی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز

چکیده:

امروزه تحولات علمی، فرهنگی و فناوری های جدید از جمله تحولات در آوزش های عمومی و پایه، فناوری اطلاعاتی و ارتباطی، دیجیتالی و الکترونیکی در بسیاری از حوزه های علمی امکان دسترسی دانش آموزان را بدون هیچ گونه محدودیتی به اطلاعات مختلف فراهم نکرده است. در چنین شرایطی برنامه های درسی ضمن اینکه باید بتوانند به سوال های مختلف دانش آموزان در زمینه های مختلف پاسخ قابل قبولی ارائه دهند؛ می بایست شرایط ایجاد تحول کیفی در تحصیل و آمادگی برای احراز شغل مولد ، بهبود و توسعه دانش و فن آوری و خلاقیت را در جامعه فراهم نمایند. با در نظر گرفتن عناصر مختلف برنامه درسی، ویژگیهای ICT و مولفه های تفکر خلاق می توان راهکارهایی جهت تدوین یک برنامه درسی پویا، ارائه نمود تا به عنوان راهنمای عمل در برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد. ICT معرف فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این نوع فناوری ها شامل کامپیوتر ، اینترنت، فناوری های پخش برنامه ( رادیو و تلویزیون) و تلفن می باشد( فتاحیان،۱۳۸۳) از مهمترین ویژگی های ICT ظرفیت ، تنوع، سرعت، خودکاری ، اقتضایی بودن، تعامل پذیری، تمرکز پذیری ، وضوح و اعتبار می باشد که در آموزش و یادگیری اهمیت فراوانی دارند. این ویژگی ها سبب تغییر نقش معلم ، آموزش بهتر و سریعتر ، یادگیری تعاملی حذف زمان ، در دسترس بودن همیشگی محیط یادگیری و … می شود.