سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: همایش منطقه ای جایگاه تکنولوژی آموزشی در نظام تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

هدایت ازادمنش – کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی

چکیده:

امروزه مدیریت دانش در سیستمهای اطلاع رسانی کامپوتری بصورت قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. سازماندهی و مدیریت دانش و بدنبال آن مدیریت اطلاعات یک نقش اساسی و موفق را در انتقال دانش فردی به دانش سازماندهی ایفا می کنند. همچنین مدیریت اطلاعات و منابع آموزشی در محیط اموزش (یادگیری) الکترونیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که سیستمهای یادگیری الکترونیکی مقدار زیادی از اطلاعات را نگهداری می کنند ، ایجاد اینچنین محیطهایی بایستی به گونه ای انجام شود که کاربران بتوانند از اطلاعات موجود استفاده مفید و مؤثری داشته باشند . یکی از پارامتر های موفق در مدیریت محتوای آموزشی در محیط الکترونیکی استفاده از متا دیتا می باشد. در واقع در نگارش چنین محیطهایی متا دینا نقش موفقی را به خود اختصاص داده است. مقاله حاضر مروری بوده و هدف از ارائه ان دادن تعریفی از آموزش الکترونیکی ، بیان تاریخچه مختصری از آموزش الکترونیکی در جهان و ایران ، تبیین مفهوم متادیتا (فراداده یا ابرداده) ، بیان چگونگی استفاده از متادیتا در محیط آموزش الکترونیکی و ارائه نکاتی در خصوص طراحی متادیتا در یک سیستم آموزشی الکترونیکی ف می باشد. همچنین به معرفی استاندارد DublinCore در ایجاد متادیتا می پردازد.